Foutmeldingen op het overzicht ‘Aan-/afmeldingen verzekering’? Dit is hoe je het oplost
Regel je de verzekeringen van flexwerkers en meld je deze aan en af via Easyflex? Krijg je hierbij foutmeldingen op het overzicht ‘Aan-/afmeldingen verzekering’? Lees dan snel verder hoe je deze foutmeldingen kunt oplossen.
Check allereerst of er foutmeldingen op het overzicht ‘Aan-/afmeldingen verzekering’ staan. Deze kun je vinden bij Backoffice > Exporteren en printen. Open het overzicht door op de knop ‘Inzien’ te klikken. Je kunt een foutcode herkennen aan het woord ‘Probleem’ in de kolom ‘Aan-/afmelding’. De exacte foutcode staat in de kolom ‘Melding’. Hieronder vind je een overzicht van alle mogelijke foutcodes en wat je kunt doen om deze op te lossen in Easyflex.
Let op: een wijziging in het portaal van de verzekeraar wordt niet automatisch doorgevoerd in Easyflex. Dit houdt in dat de foutcode blijft bestaan als de wijziging niet in Easyflex is doorgevoerd.
Mogelijke foutcodes en oplossingen:
- Flexwerker kan niet worden aangemeld, omdat er geen geldige nationaliteit is ingevuld
Er is geen geldige nationaliteit vastgelegd bij de flexwerker om een verzekering af te kunnen sluiten. De flexwerker kan alleen aangemeld worden als hij/zij een buitenlandse nationaliteit heeft. Controleer de nationaliteit bij de flexwerker in het tabblad ‘Identiteitsgegevens’.
- Flexwerker kan niet worden aangemeld, omdat er nog geen Burgerservicenummer bekend is
Er is geen Burgerservicenummer vastgelegd bij de flexwerker waardoor de flexwerker niet aangemeld kan worden. Je kunt de verzekering wel activeren en verlonen in Easyflex. Vul, zodra je deze hebt, het Burgerservicenummer in op het tabblad ‘Fiscaal-sociaal’ bij de flexwerker.
- BSN komt reeds voor bij collectiviteit xxxx
Waarschijnlijk is deze flexwerker al eerder aangemeld. Controleer de flexwerker op het portaal en zet de data tussen het portaal en Easyflex gelijk. Vervolgens kun je de flexwerker in Easyflex (tabblad ‘Fiscaal-sociaal’) handmatig op ‘Aangemeld’ zetten. Er wordt dan geen melding meer vertuurd.
- Begindatum ligt buiten de geaccepteerde periode
Doet deze foutmelding zich voor dan dien je contact op te nemen met de verzekeraar.
- Einddatum ligt te ver in het verleden of voor de begindatum
Het afmelden van de verzekering lukt niet wegens een verkeerde einddatum. Controleer de data van de verzekering en pas deze in Easyflex (tabblad ‘Fiscaal-sociaal’) aan. Zijn de data die je wilt melden wel correct, neem dan contact op met de verzekeraar.
- Mutatie behorende bij correctie kan niet worden gevonden
De gegevens die je probeert te wijzigen komen niet overeen met de informatie bij de verzekeraar (portaal). Controleer het portaal met de informatie in Easyflex en voer de wijzigingen handmatig door.
- Afmelding kan niet gedaan worden voor collectiviteit xxxx omdat de werknemer niet verzekerd is
De flexwerker die je probeert af te melden is nooit aangemeld en kan daarom niet afgemeld worden.
- Onbekend probleem. Controleer de flexwerker in het portaal van de verzekeraar
Om onbekende reden kan de flexwerker niet aan- of afgemeld worden. Raadpleeg je klantportaal van de verzekeraar.
- Collectiviteit onjuist, moet uit 4 cijfers bestaan
Het ingevoerde collectiviteitnummer (polisnummer) is niet correct. Controleer het ingevoerde nummer bij ‘ Beheer > Bedrijfsinstellingen > Verzekeraar’.
- Door een technische storing zijn mogelijk niet alle berichten verstuurd
Wegens een technische storing konden meldingen niet verstuurd worden. Dit wordt op een later moment automatisch nogmaals geprobeerd. Je hoeft zelf niets te doen.
- Niet verstuurde berichten worden later automatisch nogmaals aangeleverd
Op het moment dat er een bericht niet verstuurd is wegens een foutmelding wordt deze automatisch de volgende keer opnieuw verstuurd. Naast het oplossen van de fout, hoef je verder niets te doen. Easyflex verstuurt tweemaal per dag alle meldingen naar de verzekeraar.