Smart Bites juni 2024 – Vastbijten in het binden van flexwerkers

Smart Bites juni 2024

Vastbijten in het binden van flexwerkers

Nieuwe inzichten, enthousiaste vragen en reacties en … een heerlijk broodjesbuffet. Op 20 juni ruilden meer dan zestig van onze relaties hun lunch op eigen kantoor in voor Smart Bites bij Easyflex. Samen met onze experts beten we ons vast in het binden van flexwerkers.

Was je er niet bij en ben je benieuwd wat je hebt gemist? Dit zijn alvast de belangrijkste takeaways die tijdens het lunchevent geserveerd werden:

  • De krappe arbeidsmarkt vraagt om een benadering van flexwerkers die inspeelt op hun psychologische basisbehoeften.
  • De tijd van aannames over verloop is voorbij en maakt plaats voor een goed gesprek met opdrachtgevers aan de hand van waardevolle data.
  • HR-initiatieven voor flexwerkers kun je grotendeels automatiseren met Easy2Be, waardoor je flexwerkers kunt binden en boeien.
Spits afbijten

Als de gasten in onze foyer hun Smart Bites-keycord hebben opgehaald, een drankje hebben gehaald en een plekje in de zaal hebben gevonden, bijten onze Coördinator Sales Astrid en host Robbert-Jan het spits af. Robbert-Jan vraagt waar de behoefte bij Easyflex ontstond om zich op het binden van flexwerkers te storten. Easyflex is ontwikkelaar van verloningssoftware, de harde kant van HR, toch?

Volgens Astrid is dat best een logische stap. Uit gesprekken met klanten en berichtgeving in de media werd duidelijk dat dit binden een flinke uitdaging vormt. “En als je ambieert om het belangrijkste salarisplatform voor flexwerkend Nederland te worden, kun je zo’n ontwikkeling niet negeren. Dan buig je je ook over de zachte, menselijke kant van verlonen”, stelt Astrid.

Salaris is als een schoon toilet

En dat is waar HR-softwareontwikkelaar WELDER in beeld komt. Letterlijk, want eigenaar Maarten Schellekens neemt het presentatiestokje over. Maarten houdt zich al jaren bezig met de vraag wat medewerkers motiveert. Vaak is salaris daarbij slechts een hygiënefactor, legt hij uit. Hij vergelijkt het met een toilet bij een restaurant: “Je gaat er niet heen omdat ze zo’n schoon toilet hebben. Maar is het heel smerig, dan is dat wel een reden om er niet meer terug te komen.”

Waarmee kun je dan wél mensen aan je binden? Volgens Maarten door in te spelen op de psychologische basisbehoeften van mensen: sociale relaties, competentie, autonomie en rechtvaardigheid. Maarten en WELDER weten uit ervaring hoe je op deze factoren kunt inspelen. Want je hebt hier invloed op.

Voor flexwerkers zal die invloed ook voor een groot deel bij de leidinggevende liggen. In hoeverre vervult de leidinggevende van je flexwerkers de behoefte aan sociale relaties, competentie, autonomie en rechtvaardigheid? Dat ontdek je door gedurende de gehele werknemersreis te monitoren hoe het gaat en daarbij in te zoomen op deze vier factoren. Door inzichten terug te koppelen naar opdrachtgevers kun je er samen voor zorgen dat flexwerkers wél blijven. En neem je als uitzendbureau (nog meer) de rol van strategische partner in.

Food for thought

Maartens presentatie is food for thought. Maar eerst is het tijd om de letterlijke honger te stillen. Na een “Tast lekker toe!” van host Robbert-Jan begeven de aanwezigen zich naar het lunchbuffet. Onder het genot van een broodje wisselen ze ervaringen uit.

Dan staan alweer de volgende sprekers klaar. Want de conclusies van Maarten vormen een mooi bruggetje naar Easy2Be, de softwaremodule die WELDER samen met Easyflex ontwikkelde en die toe te voegen is aan frontoffice-portaal EF2GO. Met Easy2Be kun je als uitzendbureau HR-processen voor je flexwerkers automatiseren en laten beginnen op basis van hun medewerkersreis. Zo zet je de eerste stappen in het binden van flexwerkers.

Je klikt er zo doorheen

Sandy van Wezel, Business Developer bij Easyflex, en Niek Antonides, HR-consultant bij WELDER, geven een demo van de software. Daarbij beantwoorden ze vragen vanuit de zaal. Jazeker, Easy2Be is in verschillende talen beschikbaar. Flexwerkers kunnen dus gewoon in hun moedertaal onboardinginformatie lezen of vragenlijsten beantwoorden. En nee, Easy2Be is geen hocus pocus voor digibeten. “Wij maken onze software zo simpel voor de gebruiker, dat die er zonder uitleg zo doorheen klikt”, aldus Niek. Hoe zit dat dan met input vanuit de opdrachtgevers waar flexwerkers zijn geplaatst? Geen zorgen, opdrachtgevers zijn ook in het proces te betrekken, tijdens de mijlpaal 360-gradenfeedback.

Opdrachtgevers overtuig je met … data

Als toetje krijgt de zaal een aantal stellingen op hun bord. Want wie is bijvoorbeeld voor het grootste deel verantwoordelijk voor de sfeer en cultuur waarmee je voor binding zorgt? De uitvoerende opdrachtgever of het uitzendbureau? De meningen zijn aanvankelijk wat verdeeld. Want wat als de opdrachtgever niet openstaat voor suggesties vanuit het uitzendbureau? “Dan verzamel je data waarmee je dat gesprek wél aan kunt gaan”, wordt als antwoord geopperd. Met cijfers over resultaten en inzichten over redenen voor vertrek wijs je opdrachtgevers pijnpunten aan en pareer je achterhaalde aannames. Zo werk je aan een betere, strategische samenwerking met je klant. Met die conclusie komt de smakelijke en inspirerende lunchsessie tot een eind.

Dit smaakt naar meer

En, viel het event bij de aanwezigen in de smaak? Een vragenrondje achteraf levert enthousiaste reacties op. “Vandaag kwamen onderwerpen aan bod waarvoor aandacht in de branche hard nodig is. Bij het boeien en binden van medewerkers ligt de kern van de oplossing voor een actueel probleem.” En: “Mooi om te horen over het vernieuwende Easy2Be. Ik denk we steeds meer moeten gaan inzetten op digitalisering en daar gaat Easy2Be zeker een bijdrage aan leveren!”

Voor Easyflex is het een droom die uitkomt om op deze manier de inzichten van eigen experts en partners te delen. En om hier samen over in gesprek te gaan. Dit lunchevent smaakt absoluut naar meer!

Bekijk hier de aftermovie:

Nieuwsbrief