De zorgsector beweegt. Tekorten aan personeel, veranderende wetgeving en de ontwikkelingen rondom de inzet van zzp’ers versus uitzenden maken dat organisaties meer dan ooit zoeken naar betrouwbare en flexibele oplossingen. HappyNurse speelt hierop in met een eigen frontofficeplatform, HappyOne, dat via koppelingen met Easyflex de verloning en facturatie verzorgt. Jeroen Hansen, IT-verantwoordelijke, vertelt over de samenwerking met Easyflex, de rol van technologie in de zorg en de uitdagingen richting de toekomst.
“Wij zijn misschien een vreemde eend in de bijt,” zegt Hansen. “We hebben ons eigen frontofficesysteem ontwikkeld, maar voor de verloning en facturatie zijn we volledig afhankelijk van Easyflex. Onze portalen zijn volledig met elkaar geïntegreerd, zodat we de kracht van beide optimaal benutten.”
HappyNurse ontwikkelde een eigen frontoffice-app omdat de zorgsector specifieke wensen kent. “Easyflex maakt software voor een brede klantenkring. Dat betekent dat niet alles één-op-één aansloot op onze zorgbehoeften. Daarom besloten we ons eigen frontoffice te ontwikkelen. Tegelijkertijd is Easyflex onmisbaar gebleven als onze krachtige rekenmotor. Zonder de koppeling met jullie dataservices zouden wij niet kunnen verlonen of factureren.”
Hansen werkt inmiddels tien jaar bij HappyNurse en maakte de hele digitaliseringsslag van dichtbij mee. “In het begin hadden we veel contact met de ontwikkelaars om koppelingen te creëren die er nog niet waren. We zaten beiden in een groeifase en ik heb ook altijd goed kunnen sparren met Toine over de techniek. De flexibiliteit, maar ook de snelheid van Easyflex is enorm toegenomen. Vijf jaar geleden duurden ontwikkelingen veel langer; nu worden zaken veel sneller gerealiseerd. Dat komt ook doordat de basis beter staat en Easyflex als organisatie zo sterk gegroeid is.”
Die ontwikkeling ziet hij terug in concrete verbeteringen. “Automatisering neemt een vlucht. Het is makkelijker geworden om dingen goed aan te sluiten. Voorheen moesten we veel handmatig doen, nu is er veel meer geautomatiseerd en gestroomlijnd.”
Een groot thema in de sector is de inzet van zzp’ers. Hansen: “Waar vorig jaar nog veruit het grootste percentage van onze omzet uit zzp-inzet kwam, is dat nu aanzienlijk lager. De autoriteiten controleren streng op schijnzelfstandigheid en veel zorginstellingen zijn gestopt met het werken met zzp’ers of bouwen dit sterk af. Een groot deel is per 1 januari helemaal gestopt.”
HappyNurse probeert zzp’ers te bewegen richting loondienst of uitzenden. “Dat is lastig, want veel zzp’ers waarderen hun vrijheid en denken dat ze financieel beter af zijn. In de praktijk vergeten ze vaak zaken als verzekeringen of pensioen op te bouwen. Wij laten zien dat uitzenden óók flexibiliteit kan bieden, maar mét meer zekerheid voor de toekomst. Toch blijven veel mensen vooral kijken naar wat ze nú verdienen.”
Wat HappyNurse waardeert in Easyflex, is de samenwerking. “Easyflex onderscheidt zich echt doordat zij bereid zijn om samen op te trekken. We hebben wel eens rare of heel specifieke wensen gehad, en dan werd er altijd meegekeken wat mogelijk was. Soms kregen we terecht te horen: ‘Dat is te exotisch, dat doen we niet.’ Maar meestal werd er gezocht naar een oplossing die ook anderen zou helpen. Daardoor zijn er functionaliteiten gebouwd die we zonder hen nooit hadden gehad.”
Volgens Hansen gaat het om meer dan techniek. “Natuurlijk kun je met software veel oplossen, maar uiteindelijk draait het om de menselijke relatie en vertrouwen. Ik kom al jaren bij Easyflex over de vloer. Door die samenwerking zie je zelfs kruisbestuiving: elementen uit HappyOne zijn terug te vinden in het frontportaal van Easyflex, en andersom. Dat is uniek. Veel leveranciers houden hun kaarten tegen de borst, maar wij hebben altijd open met elkaar kunnen sparren.”
Een concreet voorbeeld van innovatie is de aanpassing van reserveringsschema’s in aanloop naar de CAO 2026. “Easyflex is onze rekenmotor. Wij berekenen zelf niets voor loon of facturen; dat laten we bewust bij hen, omdat het zo complex is. De flexibilisering van de reserveringsschema’s is voor ons van grote waarde. Dat helpt ons om goed om te gaan met de veranderingen in cao’s.”
Hansen benadrukt dat AI en automatisering niet alle menselijke taken vervangen. “In de zorg heb je te maken met specifieke situaties, bijvoorbeeld in de dementiezorg. Daar blijft menselijke beoordeling altijd nodig. Maar AI kan heel veel repeterende werkzaamheden overnemen. Dat maakt het werk efficiënter én menselijker tegelijk.”
Hoewel HappyNurse niet alle onderdelen van Easyflex gebruikt, volgt Hansen de ontwikkelingen met interesse. “Feature Friday is me in het bijzonder bijgebleven. Voor ons zijn niet alle ontwikkelingen direct toepasbaar, maar het laat zien dat Easyflex vooruitdenkt en future proof blijft. En het geeft inspiratie, want het zet ons ook aan het denken over de volgende stappen.”
De samenwerking tussen HappyNurse en Easyflex gaat inmiddels al meer dan acht jaar terug. “We hebben samen veel meegemaakt en ontwikkeld. Voor ons is Easyflex niet alleen een leverancier, maar een partner. De combinatie van een betrouwbare rekenmotor en de bereidheid om samen te innoveren maakt dat wij veel vertrouwen hebben in de toekomst.”
En die toekomst is uitdagend genoeg. Met de verschuiving van zzp naar loondienst, de complexiteit van cao’s en gelijkwaardige beloning, en de opmars van AI is er volop werk aan de winkel. Maar volgens Hansen ligt juist daar de kracht van de samenwerking: “We kunnen veel met software oplossen, maar het is de menselijke relatie en het vertrouwen die het verschil maken. Dat maakt Easyflex voor ons uniek.”