Waarom begin je als uitzendbureau telkens opnieuw met werven?

Als uitzendbureau wil je je klanten structureel aan de juiste mensen helpen. Dat kan alleen door aandacht aan je flexwerkers te schenken. Niet alleen op het gebied van verlonen, maar ook op menselijk vlak. En precies daar valt nog heel wat winst te behalen. Komt het op personeelszaken aan, dan kijken uitzendbureau en opdrachtgever namelijk nogal eens naar elkaar. De flexwerker valt dan tussen wal en schip.

Investeer in behoud

We hebben te maken met de krapste arbeidsmarkt ooit gemeten. Met de toenemende vergrijzing wordt dit de komende tien jaar niet anders. De grootste bottleneck (en kostenpost!) voor uitzendbureaus: een hoog verloop. Het is effectiever en slimmer om te investeren in het behoud van goede mensen, in plaats van in het steeds weer opnieuw moeten werven van deze medewerkers. Dat betekent dat je ze aandacht moet geven, moet luisteren, moet ondersteunen in hun ontwikkeling en moet weten wat ze beweegt. En vooral ook om dat structureel aan te pakken. Zo doorbreek je als uitzendbureau de cirkel van werven, bellen, plaatsen en hop weer door naar de volgende. Dat maakt jouw werk en dat van de flexwerker leuker – en je bespaart tegelijkertijd kosten.

Weet ook waarom ze weggaan

Niet alleen de krappe arbeidsmarkt is een continue uitdaging, ook de arbeidsrelatie is blijvend veranderd. Toen mijn vader mijn leeftijd had, werkte hij ‘gewoon voor een baas’, bleef je daar vaak je hele werkende leven hangen en moest je niet te veel piepen. Vandaag de dag kun je als werkgever niet meer met die blik naar werk kijken. Flexwerkers weten dat ze morgen zo ergens anders aan de slag kunnen en hebben dan ook die mindset. Daar heb je als uitzendbureau mee te dealen. Daarom moet je anders met je flexwerkers omgaan. Ze motiveren en erkenning geven. Weten waarom ze voor je willen werken, maar ook waarom ze weggaan.

Ultra-efficiënte aanpak

Weet je als uitzendbureau net iets slimmer dan andere bureaus mensen te binden, boeien en behouden, dan is dat jouw onderscheidende vermogen en daarmee jouw toekomst. Veel uitzendbureaus ervaren echter een drempel om met die menselijke kant van verlonen aan de slag te gaan. De perceptie leeft dat dit veel tijd en moeite kost en dat je als relatief kleine organisatie nooit de HR-processen voor zo’n grote groep flexwerkers ingeregeld krijgt. Ik zeg je dat dat wél kan. Maar alleen met een ultra-efficiënte aanpak. Meer tijd heb je immers niet.

Bind ook je klanten

Het afgelopen jaar heb ik me samen met mijn Easyflex-collega’s ingespannen om te kijken hoe we onze software zo konden optimaliseren dat we klanten ook ondersteunen in de ‘zachte’ kant van verlonen. Zodat het voor uitzendbureaus wél mogelijk wordt om de juiste aandacht aan hun flexwerkers te besteden en daar gelijk waardevolle inzichten uit te halen die je concurrentiepositie bij klanten versterken. Want hoe waardevol (en cool!) is het als je als uitzendbureau bij je klanten kunt aanwijzen waar hun grootste uitdagingen op het behoud van personeel liggen? Zo kun je veel gerichter adviseren en samen optrekken in het behoud van goede mensen. Ook voor je acquisitie of bij tenders is dit een grote pré. Je laat zien hoe je klanten niet alleen kunt ondersteunen in het vinden, maar ook in het binden van de juiste mensen.

Aandacht en waardering

Om jou dit als uitzendbureau zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we Easy2Be ontwikkeld, in samenwerking met HR-applicatiespecialist WELDER. Easy2Be is een tool die de HR-processen voor jouw flexwerkers grotendeels automatiseert. En die alles in zich heeft waar een uitzendbureau behoefte aan heeft. Wij hebben al nagedacht over wat er bij jouw doelgroep(en) past en welke mijlpalen daarin belangrijk zijn. Je flexwerkers worden hierin actief betrokken. Zij krijgen aandacht en waardering – en mogen zelf input geven.

De 6 mijlpalen die als standaard zijn opgenomen in Easy2Be:

  1. onboarding
  2. einde proeftijdgesprek
  3. 60 dagen-enquête
  4. community-tijdlijn
  5. medewerkerstevredenheidsonderzoek
  6. exitgesprek & analyse.


‘Laat die flexwerkers maar zitten, die zijn meestal toch zo weer weg’

Afstandelijke relatie

Binnen de uitzendbranche is er van nature een wat afstandelijke relatie tussen werkgever en werknemer. Dit is logisch te verklaren, maar maakt het boeien, binden en behouden van medewerkers juist voor deze branche een grote uitdaging. Want waar zit het eigenaarschap? Wie neemt de menselijke kant op zich? Klanten zeggen bij HR-processen: laat die flexwerkers maar zitten, want die zijn meestal toch weer zo weg. En als uitzendbureau denk je: hier heb ik eigenlijk geen tijd voor en is het überhaupt wel mijn verantwoordelijkheid? En ja, dan kom ik weer terug op dat wal en schip …

Versterk de verbondenheid

Ik roep alle uitzendbureaus in mijn netwerk op: zoek de échte verbinding met je flexwerkers. Jouw naam staat bovenaan hun loonstrook, maar daarmee stopt het niet. Het is eeuwig zonde als je goede mensen laat lopen, omdat er toevallig geen match is bij een van je klanten. Als zo’n flexwerker de verbondenheid met jou voelt, kun je haar of hem met een andere klant matchen. En hoef je dus niet weer van vooraf aan te beginnen met werven!

Astrid Roovers
Coördinator Sales Easyflex

Nieuwsbrief