Wordt je betaalbestand door de bank afgekeurd? Staat er een foutieve BIC/SWIFT code bij een flexwerker in het betaalbestand? Of ben je vergeten het bankrekeningnummer bij een flexwerker aan te passen? Daar hebben we nu een oplossing voor.
Maak vanaf nu een SEPA betaalbestand opnieuw aan
Vanaf nu is het mogelijk om een aangemaakt betaalbestand te resetten en opnieuw aan te maken. Heb je bijvoorbeeld een betaalbestand gegenereerd dat wordt afgekeurd door de bank, omdat er een onjuiste BIC/SWIFT code in staat? Dan kun je het bestand ‘Resetten’ en de BIC/SWIFT code bij de flexwerker aanpassen. De gewijzigde BIC/SWIFT code komt dan in het nieuwe SEPA bestand te staan. Of ben je bijvoorbeeld vergeten om het loon van één flexwerker te blokkeren en is deze betaling per ongeluk op je betaalbestand terecht gekomen? Dan kun je het betaalbestand ‘Resetten’ en de betaling van de gewenste flexwerker ‘Blokkeren’.
Hoe reset ik een betaalbestand?
Selecteer het betaalbestand bij ‘Backoffice > Betalingsverkeer’ en wijzig deze heel eenvoudig: klik op de knop ‘Wijzigen’, dan wordt het betaalbestand gereset. Alle betalingen uit het bestand krijgen weer de status ‘Verwerken’, zodat deze opnieuw in het volgende betaalbestand komen te staan. Breng de wijzigingen aan voordat je het nieuwe bestand aanmaakt. Blokkeer bijvoorbeeld het loon van de flexwerker of wijzig de BIC/SWIFT code. Maak nu ter controle het overzicht ‘Betalingen (saldilijst)’ bij ‘Backoffice > Overzichten’ aan. Als de betalingen op de saldilijst akkoord zijn, maak je het overzicht ‘Betalingen (aanmaken betaalopdrachten)’ bij ‘Backoffice > Overzichten’ aan.
Let op! Importeer alleen het nieuwe SEPA betaalbestand bij de bank.
Of genereer SEPA betaalbestand zonder BIC/SWIFT code
Vanaf nu is het ook mogelijk om betaalbestanden te genereren zonder dat hierin de BIC/SWIFT code vermeld wordt. Het vermelden van deze code is namelijk niet vereist in SEPA bestanden met betalingen binnen de EU. Bij het aanmaken van het overzicht ‘Betalingen (aanmaken betaalopdrachten)’ wordt de BIC/SWIFT code standaard nog wel in het exportbestand opgenomen en kun je middels de optie ‘Vermelding BIC: niet in SEPA-betaalbestand’ ervoor kiezen om deze niet hierin op te nemen. Dit geldt dan voor alle flexwerkers/betalingen in het betreffende bestand. Ons advies is om dit voor jouw bank de eerste keer te testen met een relatief klein betaalbestand. Het vastleggen van de BIC/SWIFT code bij de betaalgegevens van de flexwerkers is wel nog steeds vereist.
Wil je meer informatie over het wijzigen van de betaalopdracht? Raadpleeg dan de procesbeschrijving ‘Betaalbestand resetten’ in het handboek.